Aktuality
Prenájom kancelárskych priestorov

Spoločnosť METRO Bratislava a.s. ponúka na prenájom kancelár ...
médiá | články v tlači | Zahradník: Ak bude MHD drahšia, musí byť aj kvalitnejšia
Zahradník: Ak bude MHD drahšia, musí byť aj kvalitnejšia
(Bratislavská Pravda 25.4.2007)

Cestujúci vždy na prvom mieste. Také je krédo nového predsedu predstavenstva Dopravného podniku Bratislava Branislava Zahradníka. Prichádza s plánom ozdraviť ekonomiku mestskej akciovej spoločnosti a významne zvýšiť kvalitu cestovania v MHD.

Vymeníte svojho predchodcu Jána Zachara aj na poste generálneho riaditeľa podniku?

Zatiaľ sme sa dohodli na oddelení funkcií správnych orgánov a vrcholového vedenia. Predstavenstvo riadi strategické smerovanie firmy a výkonný manažment zabezpečuje jej denný chod. Personálne zmeny v manažmente nevylučujeme, v najbližšom čase o nich budeme rokovať. Ja sa však generálnym riaditeľom určite nestanem.

Aký prvý krok mienite urobiť?

Dopravný podnik sa musí viac otvoriť verejnosti a lepšie spolupracovať so samosprávou hlavného mesta. Najprv sa pokúsime nájsť rezervy vo vnútornej prevádzke. Neprichádzam so zadaním typu - dve tretiny ľudí prepustiť! Len tvrdím, že v každom podniku sú rezervy. Áno, vnútorné prostredie sa vždy bráni. Treba však nájsť odvahu a racionalizovať. Nie je predsa v poriadku, ak si firma roky plánuje vlastnú stratu -a táto si ju plánuje. Z vlani naplánovaných 282 miliónov ju znížila na 198... Tie čísla budeme analyzovať, skúsime si doma upratať a vymyslieť, kde ušetriť. Prípadné prepúšťanie by sa však určite netýkalo šoférov, ktorých, naopak, potrebujeme prijímať.

Chystáte sa znižovať straty aj zvyšovaním cestovného?

V súlade s rozhodnutím pána primátora hovorím - tento rok určite nie. Dlhodobo však už nemožno držať cenu cestovného na úrovni roku 2004, keď sa naposledy zdražovalo. Lenže vyššiu cenu treba podložiť vyššou kvalitou MHD. Inak sa nám do nej cestujúci nevráti, radšej zvolí vlastné auto.

Aká je teda vaša vízia stavu MHD na konci volebného obdobia?

Dovtedy by sme radi zásadne vymenili vozidlový park. Viem, že aj štyri miliardy na to budú málo, ale taká investícia sa zaručene vyplatí viac ako neustále opravy starých vozidiel. Chystáme sa kupovať najmä autobusy, pri električkách a trolejbusoch zatiaľ uprednostníme modernizáciu. Veríme, že sa ujme projekt integrovanej dopravy, to znamená, že sa do systému MHD zapoja aj vlaky a prímestské autobusy. Takisto budeme radi, keď sa rozbehnú električky po petržalskej rýchlodráhe.

Všetko však závisí najmä od peňazí, ktoré získavate od mesta. Čo by preň malo byť dôležitejšie - nákup nových vozidiel, alebo výstavba rýchlodráhy?

Som mierny optimista. Ak bude mesto hospodáriť rozumne, pokúsime sa nájsť zdroje na obidva ciele. Pri napĺňaní vízie však beztak musí byť účastný aj región, Železnice SR, SAD a ďalší partneri. Dopravný podnik by sa mal sústrediť na svoju hlavnú úlohu prevádzkovateľa MHD a obslužné činnosti efektívnejšie preniesť do externého prostredia.

Predvlani v septembri došlo k zásadným zmenám v autobusových linkách. V januári mali nasledovať električky, po kritike občanov sa však k tomu Dopravný podnik neodhodlal.

Pokiaľ viem, zmeny v linkovaní autobusov sa napriek prvotnému odporu napokon osvedčili. Popri realizácii vnútropodnikových reforiem chcem preto oprášiť všetky dobré nápady. A tiež vyhlásiť verejnú kampaň o MHD, na základe ktorej vykonáme ďalšie zmeny. Určite nimi nevyhovieme všetkým, ale väčšine by sme mali.

Zdroj Bratislavská Pravda 25.4.2007
top:
print: