Aktuality
Prenájom kancelárskych priestorov

Spoločnosť METRO Bratislava a.s. ponúka na prenájom kancelár ...
médiá | články v tlači | Železničný tunel sa využije aj na mestskú dopravu
Železničný tunel sa využije aj na mestskú dopravu
(BN 12.4.2007)

Tunel pod Dunajom, s ktorého výstavbou sa ráta v rámci projektu TEN-T 17, bude slúžiť aj pre potreby mestskej hromadnej dopravy v rámci integrácie mestskej koľajovej a železničnej dopravy.
Tunel má viesť pod zemou v hĺbke približne 16 - 20 metrov. Jeho dĺžka bude šesť kilometrov a ráta sa v ňom so štyrmi zastávkami. K dvom existujúcim - Predmestie a Filiálka pribudnú dve nové na Páričkovej ulici a Dostojevského rade. Tunel by sa mal začínať na Predmestí a na denné svetlo by sa mali cestujúci dostať za Einsteinovou ulicou v Petržalke neďaleko obchodného domu Átrium. Tu by sa mala stavba napojiť na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje k stanici Petržalka a do Viedne. Predpokladaný interval vlakov na tejto trase je 20 minút.
Trať bude okrem premávky medzinárodných vlakov využívaná aj pre potreby mestskej hromadnej dopravy pomocou inteligentného riadenia dopravy. V tuneli nemá jazdiť klasická električka, ale ľahší mestský vlak podobný typu S-Bahn, ktorý premáva v Rakúsku. Mestské vlaky sa majú zmestiť do voľných časových medzier. Výstavba tunela a koľajovej trate medzi Predmestím a Petržalkou by mala stáť asi 12,5 miliardy korún.
Súčasťou projektu je aj napojenie Letiska M. R. Štefánika na sieť osobnej železničnej prepravy, čím sa vytvorí priame železničné spojenie medzi bratislavským a viedenským letiskom. Železničná stanica pri letisku bude podzemná, tzv. hlavová, čo znamená, že vlak príde aj odíde po tej istej trase. Trasa vlaku bude paralelná s diaľnicou. Keďže diaľnica je v ochrannom pásme letiska, trať bude mať charakter hĺbkového zárezu a následne hĺbeného tunela, aby výškovo nekolidovala s ochrannými územiami. Na jestvujúcu železnicu sa bude napájať v okolí Ivánskej cesty. Náklady na tunelovú časť a hĺbkové zárezy budú asi 1,4 miliardy korún.
Ďalšou predpokladanou 100-miliónovou investíciou je elektrifikácia trate na úseku Devínska Nová Ves - Marchegg, ktorý je dlhý 2,4 kilometra. Má zrýchliť dopravu a zlepšiť plynulosť jazdy medzi hlavnými mestami Rakúska a Slovenka.
Súčasťou budovania integrovaného dopravného systému je vybudovanie električkovej trate zo Šafárikovho námestia cez Starý most, Bosákovu ulicu až po Janíkov dvor v Petržalke. V prvej etapy výstavby tu začnú jazdiť električky. Po dobudovaní železničných koľají prevezmú svoj podiel dopravy aj železničné súpravy s tým, že od roku 2015 by mali na tomto úseku jazdiť aj ľahké mestské vlakové súpravy. Pri vyústení tunela na Einsteinovej ulici sa ráta s odbočkou a napojením železničnej trate aj na električkovú trasu vedúcu zo Starého mosta cez Bosákova ulicu až na Janíkov dvor. 

Zdroj BN 12.4.2007 
top:
print: