Aktuality
Prenájom kancelárskych priestorov

Spoločnosť METRO Bratislava a.s. ponúka na prenájom kancelár ...
médiá | články v tlači | Štát a mesto spolu vybudujú trať pre vlak aj električku
Štát a mesto spolu vybudujú trať pre vlak aj električku
(Pravda 03.04.2007)

BRATISLAVA - Píše sa rok 2015. Rýchla električka z Petržalky jazdí už päť rokov. Kým však doteraz jej trasa viedla z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie cez Starý most, odteraz už z Bosákovej ulice prejde do železničného tunela a ním bude pokračovať popod Dunaj. Práve dokončený unikátny tunel už umožňuje spojenie železničných staníc Predmestie na ľavom a Petržalka na pravom brehu veľrieky. Z podzemnej stanice Filiálka pri Trnavskom mýte sa dá vlakom cestovať hoci až do Paríža. Železnicou sa dá priamo dostať aj z bratislavského letiska na viedenské či naopak. Kedysi zastaraná železničná trať z Devínskej Novej Vsi na Marchegg je už celých šesť rokov zmodernizovaná a plne elektrifikovaná, vo zvýšenej miere slúži na presun nákladných vlakov. 

Takúto víziu budúcnosti koľajovej dopravy v Bratislave a celom regióne načrtli včera v hoteli Carlton traja dôležití muži - minister dopravy Ľubomír Vážny, primátor metropoly Andrej Ďurkovský a generálny riaditeľ Železníc SR Dalibor Zelený. Myšlienku vzápätí spečatili podpisom spoločného memoranda. Dohodli sa v ňom na využívaní budúcej celoeurópskej železničnej magistrály, ktorú chce štát za pomoci eurofondov vybudovať na území hlavného mesta v rámci medzinárodných projektov TEN-T aj pre potreby rýchlej električky mestskej hromadnej dopravy.
Aktéri sa zhodli, že význam tohto dokumentu spočíva predovšetkým v potvrdení záujmu štátnych Železníc SR a mesta zladiť dve najvýznamnejšie dopravné investície na území metropoly, ktoré by už v blízkej budúcnosti mali zásadne ovplyvniť prepravu domácich aj zahraničných cestujúcich. 

Ako vysvetlil minister Vážny, o náklady na novú bratislavskú železničnú infraštruktúru sa v pomere 1 : 4 podelí štát a Kohézny fond Európskej únie. Realizáciu električkovej trate vlastnými zdrojmi podporí aj hlavné mesto. „Bratislava sa týmto projektom dostala na mapu európskych železníc," vyhlásil krátko pred podpisom memoranda minister Vážny. Celú investíciu vysoko vyzdvihol z pohľadu efektívneho využívania verejných financií a synergického spojenia slovenských a európskych peňazí. „Už sa neviem dočkať, kedy sa cez Petržalku prevezieme po tejto novej trati," zdôraznil primátor Ďurkovský. Perspektívne podľa neho dokonca bude možné spojiť Janíkov dvor s tunelom aj z opačnej strany a vybudovať tak električkový okruh. „Nie je to posledný projekt, na ktorom budeme s mestom spolupracovať," vyslovil nádej šéf Železníc SR Zelený. Už tento rok by mala akciová spoločnosť Dopravoprojekt Bratislava začať s prípravou projektovej dokumentácie. Zhotovitelia tratí sa budú vyberať vo verejnej súťaži, stavať sa bude na viac etáp. A v roku 2015 by sa mala naplniť predstava naznačená hneď úvode. 

Zdroj Pravda 03.04.2007
top:
print: