Aktuality
Prenájom kancelárskych priestorov

Spoločnosť METRO Bratislava a.s. ponúka na prenájom kancelár ...
médiá | články v tlači | Starý most zostane starým mostom
Starý most zostane starým mostom
(Pravda, 10.2. 2009)
Magistrát hlavného mesta mení plány so Starým mostom cez Dunaj, ktorý na sklonku minulého roku uzavrel pre havarijný stav. Už nechce rekonštruovať ani stavať úplne nanovo. Zatiaľ most opraví. Tak, aby bol schopný prevádzky najmenej ďalších 25 rokov.

Namiesto áut, ktoré už po Starom moste nejazdia od Silvestra, mala by do dvoch rokov v cestnej časti premostenia jazdiť v jednom pruhu električka a v druhom autobusy MHD. Druhým smerom bude električka premávať v bývalom železničnom trakte.

 Po moste by tak do dvoch rokov mala premávať električka, autobusy MHD, v prípade potreby aj osobné autá. Podľa informácií Pravdy sa opravy rozbehnú už v najbližších týždňoch. Vedenie mesta to zatiaľ odmietlo komentovať. "Tento zámer je rozumný. Súbežne s opravou sa však žiada pripraviť medzinárodnú súťaž na most. A ešte pred ňou tento zámer slušne vysvetliť a zdôvodniť Dunajskej komisii," tvrdí hlavný architekt Bratislavy Štefan Šlachta.

Práce sa vôbec nedotknú pôvodných pilierov ani oboch nájazdov, ktoré sú po obnove z 80. rokov minulého storočia ešte v dobrom stave. Opraví sa len tzv. vojenské provizórium typu Roth-Wagner. Ide o štyri cez vojnu zborené mostné polia nad Dunajom, ktoré po oslobodení vybudovala Červená armáda.

Z mostnej konštrukcie sa vyberú ťažké betónové panely mostovky, ktoré sú tam takisto od 80. rokov. Nahradí ich ľahká oceľ, na ňu sa vydláždi úplne pôvodná mostovka z odolných drevených kociek a škáry sa vylejú asfaltom. Priamo do vozovky sa zapustia koľajnice pre budúcu petržalskú električku. Celý most sa natrie novým antikoróznym náterom, čo mu prospeje aj po estetickej stránke. Touto úpravou má prejsť nielen využívaný cestný, ale aj bývalý železničný trakt Starého mosta. Náklady by nemali prekročiť 20 miliónov eur, mestský rozpočet by ich teda uniesol.

"Dôležité bude zhodnotiť po odstránení panelov skutočný stav hlavnej nosnej konštrukcie. Ak bude kriticky prehrdzavená, len takáto oprava a odľahčenie mosta určite nepostačí," varuje profesor Dušan Majdúch, šéf Slovenskej komory stavebných inžinierov.

Riešenie má podľa odborníkov hneď niekoľko výhod. Opravy si napríklad nevyžiadajú odstávku lodnej dopravy ani prerušenie premávky autobusov MHD. Mostu zostane historický vzhľad, čo by uvítali pamiatkari. Dunajská komisia by zase nemala nástojiť na zväčšení plavebnej šírky a výšky na hodnoty, aké sa požadujú pre nové premostenia.
top:
print: